Wednesday, 4 January 2017

norsk på norsk 2016

For å kvalifisere meg til å nominere bøker til bokbloggerprisen2016, så må jeg vel få fingeren ut og skrive litt om de norske bøkene jeg leste i fjor. Og jeg har lest mye norsk2016 (til meg å være), hele 15 bøker ble det.

Fjorårets lesing kan vel sies å være midt på treet. Med et par unntak. Jeg kan vel også avsløre at både Vigdis Hjorth og Monica Isakstuen havnet i avbrutt-kategorien. Skammer meg heller ikke så særlig over det, de funka bare ikke for meg.

Det som fungerte var å lese om steder jeg har tilknytning til. Jeg falt pladask for Brødre av Erling E. Guldbrandsen som er satt til Nordlandskysten og Oslo. Og det skal mye til for å falle for en bok som er så brutal. Det eneste negative med boka er slutten, som var way way over the top. Nordnorsk julesalme av Hild Haaheim var jo et enkelt valg når den handler om Kirkenes og slekt. Jeg kom meg også igjennom et par bøker som nevner Nittedal, og  Fjällräven Gul av Tiril Broch Aakre var den som nådde høyest opp. Det er rart å lese bøker satt til plasser som du kjenner veldig godt. Apropos slekt, broren til tippoldemor var kokken Lindstrøm, og jeg ble ekstra konsentrert når navnet hans ble nevnt i Amundsen av Espen Ytreberg.

Mange norske forfattere har nok tatt utgangspunkt i den berømte åpningssetningen i Anna Karenina. Eller så har jeg vært veldig flink til å plukke ut bøker som handler om familier som sliter. I tillegg til de som jeg allerede har nevnt, så må bare Et godt liv av Jens M. Johansson nevnes. Rett og slett nydelig. Birgit Alms Endelig skal vi le fortjener også hederlig omtale.

Jeg har vært dårlig til å lese bøker som kan nomineres i åpen klasse. I år ble det kun to. Åsne Seierstads To søstre har blitt diskutert med familie, venner og kollegaer. Superviktig og interessant bok! Den andre var Når historien slutter, den siste boka i I morgen er alt mørkt-trilogioen til Sigbjørn Mostue. Prikken over i-en, rett og slett.

Andre bøker som er lest og ikke helt glemt: Cathrine Everlid - Drømmer fra Texaco, Nicolai Houm - Jane Ashlands gradvise forsvinning og Birger Emanuelsen - Anna og kjærligheten. Bøker som er lest og nesten glemt: Victoria Bø - Adresse Alberta, Silje Aanes Fagerlund - Eneste, Geir Pollen - En spøkelseshistorie og Nikolaj Frobenius - Alle mine demoner. Den siste boka jeg rekker å lese før nominasjonsfristen er Havende av Gunstein Bakke - så langt liker jeg den.

Den beste boka? Max, Mischa og Tetoffensiven av Johan Harstad. Det tok meg over et år, men herregudogfaderforeibok! Verdt hver eneste tegn og sekund. 

Og apropos den virkelighetsroman-debatten; jeg siterer Jens M. Johansson
“Alle vil bli skrevet dikt om" sa han. "Men ingen vil være karakterer i en roman.”

6 comments:

  1. Riktig godt nyttår! Det ser ut som om du har hatt et godt bokår, Monika :) Det var fint å kunne lese litt om de norske bøkene du fikk med deg. Sitatet du deler syns jeg er knakende godt, fordi det har mye sannhet i seg.

    Nå føler jeg virkelig at 2017 må bli året jeg leser "I morgen"-bøkene til Mostue. Tror ikke jeg har lest en omtale av noen han disse bøkene hvor leseren har vært misfornøyd.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Godt nytt år! Ja, endelig fikk jeg ut fingeren - det innlegget har vært jobbet med i månedsvis.

      Mostue er et must! Særlig liker jeg hvordan han viser for brutal mennesker kan være når det står om livet.

      Delete
  2. Akk, det sitatet er så treffende, enda bedre, siden egen rockeballade, nå dette hadde vært noe )

    Spent på hva du synes om Havende, føler at det er den boka som glapp unna for meg iår, selv om jeg ikke kan gjøre mye med det nå. Får lese den i etterkant og håper den er dårlig. Står som nr.46 på eBokBib og ingen lokale bibs har den. Har ganske enkelt sovet på post. Bygones, får heller konsentrere meg om å lese ferdig Flaggtale.

    Interessant at du trekkes mot bøker du har geografisk tilknytning til. De få tilfellene det har skjedd meg har jeg reagert motsatt, verst var det da jeg leste Fredrik Skagens Voldtatt mens jeg bodde på Møllenberg. Creepy og noe jeg burde ventet med til jeg flyttet på landet. Likte heller ikke at Carl Frode Tiller vandret i løypene mine i Innsirkling 3, men tror det har mer med en innsikt over hvor forskjellig mennesker opplever ting og aldri ser det samme. Det er fint, men også forstyrrende.

    (Vurderte Brødrene dine, men den var for lang - og påstått - traurig. Maybe later.)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rockeballade! <3

      Jeg er 80 s inn i Havende nå, og er veldig enten så avbrytes denne boka eller så blir den fantastisk. Jeg får ikke helt til flyten mellom historiene.

      Sant å si, så har jeg ikke lest noen skumle bøker som kan knyttes til steder jeg kjenner godt.

      Delete
  3. Gleder meg sånn til siste Mostue, har spart litt på den, og rakk ikke å lese den i julen da jeg prioriterte å lese julegavebøker som også kan nomineres til BBP. Jeg holder på med To søstre og Grytten og rekker nok ikke mer før fristen. Satser på å få med meg en joker eller to. Sr jeg har gått glipp av en hel del gode norske romaner, for som vanlig har jeg prioritert åpen klasse der det er kamp om plassene. I romansjangeren har jeg flere ledige tror jeg. Håper noen av de kommer på langlisten.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jeg er veldig spent på hva som dukker opp på langlisten og håper inderlig at det er noen av dem som venter på ebokbib, sånn at jeg får lest dem før jokernominasjonen. Grytten er en av dem jeg har ventet på i en evighet, men det er fortsatt lang ventetid. Og det er bra at noen har lest mye i åpen klasse!

      Delete

Blog Archive